top of page
rRebel teaser.png

ESPRESSOSPECIALISTEN SKIFTER NAVN TIL rREBEL®

Allerede på idéplanet for Espressospesialisten drømte Patrick Watz og Morten Aarnæs om at skabe en virksomhed, der skulle holde i over 100 år, og lige siden grundlæggelsen i Norge i 2007, har vi forpligtet os selv til både at lære og vokse. Vores oprindelse har rødder i espressoens verden med et mål om at få espressoen til at smage bedst muligt og give baristaen en unik brugeroplevelse, der gør, at man altid vil vende tilbage.

 

Selvom espressomaskinen vil være hjertet i vores virksomhed for altid, så har vores kaffedrømme med tiden udviklet sig til at være noget mere end det. Vi er ikke længere bare epsressospecialister. Vi er kaffespecialister. Vi har nu egne teams dedikerede til reparation og vedligehold (Barista Service), og vi har ansatte, som er specialiseret i at dele deres ekspertviden om kaffe (Barista School). (Ambitionerne er at videreudvikle dette koncept i alle markeder vi er repræsenteret.) Vi har rejst verden rundt på jagt efter inspiration, venskaber og nye meningsfulde produkter; altid med samme mål for øje – at skabe revolutionerende kaffeoplevelser. Vores udstyrsportefølje er blevet bredere som følge af dette, hvilket har ført til, at vores firmanavn og brand ikke er nær så dækkende betydningsmæssigt, som det engang var.​

«Selvom espressomaskinen vil være hjertet i vores virksomhed for altid, så har vores kaffedrømme med tiden udviklet sig til at være noget mere end dette. Vi er ikke længere bare epsressospecialister. Vi er kaffespecialister. »

I årenes løb har ejerstrukturen også ændret sig. Vi har stoppet samarbejdet med en tidligere partner og således overtaget ejerskabet af Espressospecialisten i Danmark, samt etableret en ny virksomhed med et nyt navn i Sverige. Fra at være et lille firma bestående af to venner i Oslo til at være repræsenteret i København (est. 2015) og Stockholm (est. 2020), har vi nu 25 kolleger og et netværk af ca. 40 forhandlere og 15 serviceagenter fordelt i hele Skandinavien.

 

Drømmen om at forene, forandre og forbedre den skandinaviske specialkaffebranche er derfor stærkere end nogensinde, men med 5 forskellige virksomhedsnavne (alle med samme formål) må vi også erkende, at vores fantastiske rejse har ført til unødvendig kompleksitet. Med andre ord er det på høje tid at løsrive sig og i stedet forenkle det, vi kan. Da vi indtil i dag har opereret under separate norske, svenske og danske identiteter, er tiden nu  moden til at hylde vores kunder under ét flag og ét navn: rRebel.

«Drømmen om at forene, forandre og forbedre den skandinaviske specialkaffebranche er derfor stærkere end nogensinde, men da vi indtil i dag har opereret under separate norske, svenske og danske identiteter, er tiden nu moden til at hylde vores kunder under ét flag og ét navn: rRebel.»

I sidste ende er det vores hverdagshelte (indehavere, baristaer og kafferistere), der vil få gavn af dette. Vores ekspertise vil opleves som mere tilgængelig og sømløs, uafhængig af landegrænser og uanset hvilke af vores ekspertiseområder, vores kunder måtte være interesseret i. Vores interne arbejdsprocesser bliver desuden også effektiviseret, og vi vil have større indflydelse ift. vores leverandører.

three_logos.jpg.webp

Der er flere grunde til, at valget faldt på navnet rRebel. Specialkaffebranchen er kendt for sin gennemsigtige og etiske indkøbspraksis, som ofte har sat dem på kant med kaffevirksomheder, der har prioriteret profit frem for socialt og miljømæssigt ansvar. Fokus på højere kvalitet, mere bæredygtig praksis og mere retfærdighed har udfordret status quo i industrien, og initiativtagerne er ofte blevet set som oprørere, der har presset de etablerede normer i branchen. Vores påstand er, at dette udelukkende har gjort kaffen bedre og branchen til et hyggeligere sted at være. Navnet rRebel er en hyldest til alle disse forkæmpere.

 

Navnet vidner også i større grad (end Espressospecialisten) om vores værdier. Med en grundlæggende holdning til, at kaffe altid kan udvikle sig, kombineret med vores ambition om at være branchens førende eksperter, gør at vi ikke er bange for at gå imod strømmen og udfordre "etablerede sandheder", hvis det er nødvendigt.

 

Vi ved af erfaring, at magien sker, når vi sætter barren naivt højt og kombinerer det med nysgerrighed, leg og passion i (sam)arbejdet med vores kunder. På den måde sætter vi vores egne standarder og skubber grænserne til gavn for hinanden og vores egen branche.

 

Navneændringerne træder formelt i kraft den 1. maj 2023. E-mail-adresser og hjemmesider vil blive konverteret til rrebel.dk/no/se, og vores sociale mediekanaler vil blive samlet under ét navn på hvert marked (rRebel Denmark, rRebel Norway & rRebel Sweden). Andre kontaktoplysninger, såsom organisationsnumre, besøgsadresser og telefonnumre vil forblive de samme som tidligere i hvert land.

 

Målet er, at omlægningen skal medføre så få gener som muligt – og på længere sigt blive en positiv oplevelse for alle, der bliver berørt.

 

Patrick Watz 

 

CEO rRebel

bottom of page